Ajankohtaista

Punkto mukana Naisten Pankin vapaaehtoistyössä


FinnWalk on kesäkuun 1. päivänä käynnistyvä yhden naisen kävely Suomen halki Nuorgamista Hankoon. Matkaa kertyy kaikkiaan 1500 km. FinnWalk-matkalle lähtee liiketoimintakehittäjä ja kouluttaja Jaana Villanen. Hänen tavoitteenaan on kerätä yksi Ammatti jokaiselta kävellyltä kilometriltä. Yhden Ammatin lahjoitussumma on 30 euroa. FinnWalk on osa Naisten Pankin Kävele Naiselle Ammatti -kampanjaa.

Punkton Petra Silvennoinen vastaa FinnWalkin somenäkyvyydestä. Lisäksi Punkto on lahjoittanut kampanjaan yhden Ammatin.

 

Lue lisää.

Blogi

Facebook on mahdollisuus pienyrittäjälle


 

fashion-person-woman-hand

 

Facebook tai laajemmin sosiaalinen media ei ole vielä kaikille tuttu. Me ”somekuplassa” elävät saatamme ajoittain unohtaa tämän. Kävin hetki sitten pitämässä Facebook-perehdytyksen pienyrittäjille, ketkä eivät vielä hyödynnä somea yritystoiminnassaan. Ajattelin, että tuon illan sisällöstä voisi olla hyötyä muillekin. Julkaisen lähiaikoina muutaman blogin aiheeseen liittyen. Tässä ensimmäinen – ajatuksia herättelemään.

Jos et ole Facessa, sinua ei ole

Yhä useamman mielestä yritystä ja sen palveluita tai tuotteita ei ole olemassa, jos ne eivät löydy somesta. Seurasin aiemmin syksyllä vierestä, kuinka joukko parikymppisiä nuoria oli menossa lounaalle. He etsivät lounaslistaa tovin somesta ja siirtyivät sen jälkeen ravintolan verkkosivuille. Koska päivän listaa ei näistä kanavista löytynyt, he totesivat yhdessä, että siirrytään muualle. Menetetty asiakas. Neljä menetettyä asiakasta, koska lounasravintola ei ollut siellä missä kohderyhmä.

Facebook on tämän päivän kylätalo ja myös paikallismedia. Siellä jaetaan ilot ja surut, viihdytään ja viihdytetään omia verkostoja. Siellä jaetaan kokemuksia sekä kysytään neuvoja, suosituksia ja kokemuksia. Facebookista löydät tapahtumia ja tekemistä niin omalta kylältä kuin viikonloppureissulle vieraaseen kaupunkiin. Jos et ole Facebookissa, jäät näistä tiedoista paitsi. Kaikki tämä sisältö ei päädy printtilehteen.

Somekäyttäytymisellä rakennetaan ja muokataan myös omaa somepersoonaa. Teemme valintoja jaoista/tykkäyksistä/osallistumisista sen perusteella, miltä uskomme näyttävämme tai haluamme näyttää verkostomme silmissä. Kyse on arvoista, tunteista ja yhteisöllisyydestä.

Pienyrittäjä, laita persoonasi Facebookiin

Sosiaalinen media, kuten Facebook, demokratisoi markkinointimahdollisuuksia. Pienillä toimijoilla on aito mahdollisuus kilpailla suurien toimijoiden kanssa. Yrittäjä on myös etulyöntiasemassa: uskon, että yrittäjän intohimolla ja ylpeydellä rakentama yritys vetoaa tunteisiin paremmin kuin kasvoton suuryritys. Yrittäjän oma persoona ja tarina ovat sosiaalisen median valttikortteja. Kaikkien ei tarvitse olla Sampo Kaulasia, mutta Jounin kauppa on erinomainen esimerkki siitä, mitä persoonalla voidaan saada aikaiseksi.

Sosiaalisessa mediassa ihmiset kiinnostavat enemmän kuin yritykset. Ihmisiin ja heidän jakamaansa sisältöön luotetaan. Tämäkin on pienyrittäjälle mahdollisuus. Isoissa yrityksissä toiminta on usein kauempana ihmisistä. Pienyrittäjä on yhtä kuin yritys ja sen toiminta. Kukaan ei tunne yrityksen toimintaa, sen tuotteita ja palveluita ja tarinaa yhtä hyvin yrittäjä itse. Ole siis rohkeasti läsnä omana itsenäsi ja ota kohderyhmäsi mukaan toimintaasi!

Osallistuminen ja vuorovaikutteisuus ovat osa sosiaalista mediaa sekä myös asiakkaan ostopolkua, josta bloggasin aiemmin syksyllä. Facebook on erinomainen asiakaspalvelukanava, jossa aitous ja aktiivisuus ovat tärkeitä. Se toimii hyvin myös tiedottamis- ja markkinointikanavana. Mainostaminen Facebookissa on kuitenkin monille outoa ja se jopa kauhistuttaa. Mihin ne rahat menevät ja paljonko siitä pitää maksaa, mietitään.

Pienyrittäjät ovat tottuneet mainostamaan paikallislehdessä, jos ovat ylipäätään mainostaneet. Lehti ei kuitenkaan välttämättä tavoita kohderyhmää kokonaisuudessaan ja mainostaminen on kalliimpaa kuin somemarkkinointi. Facebook on erittäin kustannustehokas väline toiminnan tunnettuuden kasvattamiseen. Jos haluat kasvattaa toimintaasi, muista, että tunnettuus lisää kysyntää.

Pysy kuulolla, sillä seuraavassa blogissa annan vinkkejä, kuinka pääset alkuun!

 

Blogi

Helpota ostopäätöstä – 6 vinkkiä sisältömarkkinointiin


 

Kun visioin blogin aihioksi lavealla kädellä “Sisältömarkkinointi: halu, tunteet ja tarpeet”, luin ja silmäilin lukuisia artikkeleita tunteiden vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen. Lisäksi Googlesta löytyy kymmenittäin kaavioita ja infograafeja. On siis selvää, että aihetta on kaluttu. Siitä on kirjoitettu lukuisia kertoja monilla eri kielillä, joten miten tekstini eroaa niistä muista? Lue loppuun ja kerro sitten minulle, oliko blogillani merkitystä sinulle.

Älä ole mauton

Palataan ajassa pari viikkoa taaksepäin. Istun Markkinoinnin viikolla kuuntelemassa Bob the Robotin luovaa johtajaa Kari Eilolaa. Hän puhuu esityksessään Heinzin ketsupista, Daniel Kahnemanista ja ihmisymmärryksestä. Eilola käyttää ketsuppia esimerkkinä siitä, miten ostopäätöksiä voidaan ohjata.

Pystymme maistamaan viisi eri makua: makean, suolaisen, happaman, karvaan ja umamin. Ketsupin tapauksessa maun lisäksi ostopäätöksiä ohjaavat esimerkiksi terveysvaikutukset ja hyvinvointi. Ketsuppi sisältää kaikki nämä maut ja tomaatti itsessään yhdistetään terveelliseen ruokavalioon – sokeria emme muista ja markkinointi toimii juuri niin kuin pitää. Eilolan ketsuppiteorian mukaan painelemalla oikeita nappuloita (‘primal buttons’), ketsuppi ja ketsupin markkinoijat kertovat meille, mitä haluamme syödä ja näin ollen myös ostaa. Heinzin ketsuppi on täydellinen yhdistelmä markkinointia ja makua.

Vaikka voimme maistaa viisi eri makua, syömiseen liittyy muitakin aisteja, eikä aistimus tapahdu yksistään aistien varassa. Lopulliseen päätökseen vaikuttavat myös järki ja tunteet, joista jälkimmäisellä on huomattava painoarvo ostopäätöstä tehtäessä. Olen samaa mieltä Kari Eilolan kanssa siitä, että ihmisymmärrys on tärkeää, jos haluaa onnistua markkinointiviestinnässä. Pelkkä asiakasymmärrys ei riitä.

Sano se tunteella, prkl!

Jani Virtanen vastaa kolumnissaan (Markkinointi&Mainonta 16/2016) kysymykseen, kuinka puhua insinöörille brändistä. Rautalangasta vääntäen hän toteaa, että “ole mitä tahansa, mutta älä ole harmaa ja hajuton”.

 

Myös sisältömarkkinoinnin pitää vedota tunteisiin, piste.

Siinä on koko homman juju yhdessä lauseessa.

Motivaatiota ja tunteita säätelee aivoissamme limbinen järjestelmä, joka myös yhdistää eri tunnetilat muistissa jo oleviin fyysisiin tuntemuksiin. Jotta viesti herättää ajatuksia ja jää mieleen, sen on ensin kosketettava mieltämme. Tunteet virittävät meidät toimimaan. Merkityksellisen sisältömarkkinoinnin pitää siis synnyttää tunteita ja jättää muistijälkiä, jotta asiakas toimii ja tekee lopulta ostopäätöksen.

Kuulostaako monimutkaiselta ja vaivalloiselta? Asiaa ei helpota tieto, että ihmiset reagoivat yksilöllisesti emotionaalisiin ärsykkeisiin ja tapahtumiin. Se, mikä liikuttaa minua, ei välttämättä hetkauta naapuriani pätkääkään. Ihmismielen lisäksi on tunnettava kohderyhmä ja sen tarpeet. Nämä yhdistämällä menestyy.

Markkinoinnin tarkoitus on helpottaa ostopäätöstä. Pidä seuraavat seikat mielessäsi, kun ryhdyt suunnittelemaan sisältömarkkinointia.

  1. Selvitä, mikä on kohderyhmällesi tärkeää. Selvitä, mitkä ovat heidän tarpeensa.
  2. Päätä, kuinka voisit heitä auttaa.
  3. Älä tyrkytä tuotteitasi, vaan tarjoa apua, ideoita, kokemuksia ja ajatuksia.
  4. tunteita. Saa kohderyhmä tuntemaan. Maistu, tuoksu, näy ja kuulu. Älä kuitenkaan edelleenkään tyrkytä.
  5. Älä kommunikoi pelkällä faktalla ja järjellä. Muista vedota tunteisiin.
  6. Ole olemassa potentiaalisia asiakkaitasi varten.

Visualisoin teille ostopäätökseen johtavan polun sekä ostajan että markkinoijan vinkkelistä. Tutustu siihen hetki.

 

ostoprosessi

 

Ihmisiä ne on päättäjätkin

Myös b2b-asiakkaat ovat ihmisiä. Tiesitkö? Se tuppaa usein unohtumaan. Mielestäni myös b2b-asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavat samat inhimilliset tekijät kuin b2c-asiakkaisiin. Päätöksen tekee aina ihminen; yksilö, jonka tunteisiin voidaan vedota ja jolle voidaan tarjota kokemuksia. Biologia ja psykologia vaikuttavat päätöksentekoon yhtälailla yritysmaailmassa, vaikka yrityksissä ostopäätöstä pidetään yleisesti ottaen järkiperäisempänä ja harkitumpana.

 

b2b tunteet ostopäätös

(Infograafi: Kapost 2014)

 


Onnistuinko tarjoamaan sinulle jotakin merkittävää? Jos sinusta tuntuu, että tästä voisi olla hyötyä kaverillekin, jaa toki tietoa hänellekin.