Blogi

Facebook on mahdollisuus pienyrittäjälle


 

fashion-person-woman-hand

 

Facebook tai laajemmin sosiaalinen media ei ole vielä kaikille tuttu. Me ”somekuplassa” elävät saatamme ajoittain unohtaa tämän. Kävin hetki sitten pitämässä Facebook-perehdytyksen pienyrittäjille, ketkä eivät vielä hyödynnä somea yritystoiminnassaan. Ajattelin, että tuon illan sisällöstä voisi olla hyötyä muillekin. Julkaisen lähiaikoina muutaman blogin aiheeseen liittyen. Tässä ensimmäinen – ajatuksia herättelemään.

Jos et ole Facessa, sinua ei ole

Yhä useamman mielestä yritystä ja sen palveluita tai tuotteita ei ole olemassa, jos ne eivät löydy somesta. Seurasin aiemmin syksyllä vierestä, kuinka joukko parikymppisiä nuoria oli menossa lounaalle. He etsivät lounaslistaa tovin somesta ja siirtyivät sen jälkeen ravintolan verkkosivuille. Koska päivän listaa ei näistä kanavista löytynyt, he totesivat yhdessä, että siirrytään muualle. Menetetty asiakas. Neljä menetettyä asiakasta, koska lounasravintola ei ollut siellä missä kohderyhmä.

Facebook on tämän päivän kylätalo ja myös paikallismedia. Siellä jaetaan ilot ja surut, viihdytään ja viihdytetään omia verkostoja. Siellä jaetaan kokemuksia sekä kysytään neuvoja, suosituksia ja kokemuksia. Facebookista löydät tapahtumia ja tekemistä niin omalta kylältä kuin viikonloppureissulle vieraaseen kaupunkiin. Jos et ole Facebookissa, jäät näistä tiedoista paitsi. Kaikki tämä sisältö ei päädy printtilehteen.

Somekäyttäytymisellä rakennetaan ja muokataan myös omaa somepersoonaa. Teemme valintoja jaoista/tykkäyksistä/osallistumisista sen perusteella, miltä uskomme näyttävämme tai haluamme näyttää verkostomme silmissä. Kyse on arvoista, tunteista ja yhteisöllisyydestä.

Pienyrittäjä, laita persoonasi Facebookiin

Sosiaalinen media, kuten Facebook, demokratisoi markkinointimahdollisuuksia. Pienillä toimijoilla on aito mahdollisuus kilpailla suurien toimijoiden kanssa. Yrittäjä on myös etulyöntiasemassa: uskon, että yrittäjän intohimolla ja ylpeydellä rakentama yritys vetoaa tunteisiin paremmin kuin kasvoton suuryritys. Yrittäjän oma persoona ja tarina ovat sosiaalisen median valttikortteja. Kaikkien ei tarvitse olla Sampo Kaulasia, mutta Jounin kauppa on erinomainen esimerkki siitä, mitä persoonalla voidaan saada aikaiseksi.

Sosiaalisessa mediassa ihmiset kiinnostavat enemmän kuin yritykset. Ihmisiin ja heidän jakamaansa sisältöön luotetaan. Tämäkin on pienyrittäjälle mahdollisuus. Isoissa yrityksissä toiminta on usein kauempana ihmisistä. Pienyrittäjä on yhtä kuin yritys ja sen toiminta. Kukaan ei tunne yrityksen toimintaa, sen tuotteita ja palveluita ja tarinaa yhtä hyvin yrittäjä itse. Ole siis rohkeasti läsnä omana itsenäsi ja ota kohderyhmäsi mukaan toimintaasi!

Osallistuminen ja vuorovaikutteisuus ovat osa sosiaalista mediaa sekä myös asiakkaan ostopolkua, josta bloggasin aiemmin syksyllä. Facebook on erinomainen asiakaspalvelukanava, jossa aitous ja aktiivisuus ovat tärkeitä. Se toimii hyvin myös tiedottamis- ja markkinointikanavana. Mainostaminen Facebookissa on kuitenkin monille outoa ja se jopa kauhistuttaa. Mihin ne rahat menevät ja paljonko siitä pitää maksaa, mietitään.

Pienyrittäjät ovat tottuneet mainostamaan paikallislehdessä, jos ovat ylipäätään mainostaneet. Lehti ei kuitenkaan välttämättä tavoita kohderyhmää kokonaisuudessaan ja mainostaminen on kalliimpaa kuin somemarkkinointi. Facebook on erittäin kustannustehokas väline toiminnan tunnettuuden kasvattamiseen. Jos haluat kasvattaa toimintaasi, muista, että tunnettuus lisää kysyntää.

Pysy kuulolla, sillä seuraavassa blogissa annan vinkkejä, kuinka pääset alkuun!

 

Blogi

Helpota ostopäätöstä – 6 vinkkiä sisältömarkkinointiin


 

Kun visioin blogin aihioksi lavealla kädellä “Sisältömarkkinointi: halu, tunteet ja tarpeet”, luin ja silmäilin lukuisia artikkeleita tunteiden vaikutuksesta ostokäyttäytymiseen. Lisäksi Googlesta löytyy kymmenittäin kaavioita ja infograafeja. On siis selvää, että aihetta on kaluttu. Siitä on kirjoitettu lukuisia kertoja monilla eri kielillä, joten miten tekstini eroaa niistä muista? Lue loppuun ja kerro sitten minulle, oliko blogillani merkitystä sinulle.

Älä ole mauton

Palataan ajassa pari viikkoa taaksepäin. Istun Markkinoinnin viikolla kuuntelemassa Bob the Robotin luovaa johtajaa Kari Eilolaa. Hän puhuu esityksessään Heinzin ketsupista, Daniel Kahnemanista ja ihmisymmärryksestä. Eilola käyttää ketsuppia esimerkkinä siitä, miten ostopäätöksiä voidaan ohjata.

Pystymme maistamaan viisi eri makua: makean, suolaisen, happaman, karvaan ja umamin. Ketsupin tapauksessa maun lisäksi ostopäätöksiä ohjaavat esimerkiksi terveysvaikutukset ja hyvinvointi. Ketsuppi sisältää kaikki nämä maut ja tomaatti itsessään yhdistetään terveelliseen ruokavalioon – sokeria emme muista ja markkinointi toimii juuri niin kuin pitää. Eilolan ketsuppiteorian mukaan painelemalla oikeita nappuloita (‘primal buttons’), ketsuppi ja ketsupin markkinoijat kertovat meille, mitä haluamme syödä ja näin ollen myös ostaa. Heinzin ketsuppi on täydellinen yhdistelmä markkinointia ja makua.

Vaikka voimme maistaa viisi eri makua, syömiseen liittyy muitakin aisteja, eikä aistimus tapahdu yksistään aistien varassa. Lopulliseen päätökseen vaikuttavat myös järki ja tunteet, joista jälkimmäisellä on huomattava painoarvo ostopäätöstä tehtäessä. Olen samaa mieltä Kari Eilolan kanssa siitä, että ihmisymmärrys on tärkeää, jos haluaa onnistua markkinointiviestinnässä. Pelkkä asiakasymmärrys ei riitä.

Sano se tunteella, prkl!

Jani Virtanen vastaa kolumnissaan (Markkinointi&Mainonta 16/2016) kysymykseen, kuinka puhua insinöörille brändistä. Rautalangasta vääntäen hän toteaa, että “ole mitä tahansa, mutta älä ole harmaa ja hajuton”.

 

Myös sisältömarkkinoinnin pitää vedota tunteisiin, piste.

Siinä on koko homman juju yhdessä lauseessa.

Motivaatiota ja tunteita säätelee aivoissamme limbinen järjestelmä, joka myös yhdistää eri tunnetilat muistissa jo oleviin fyysisiin tuntemuksiin. Jotta viesti herättää ajatuksia ja jää mieleen, sen on ensin kosketettava mieltämme. Tunteet virittävät meidät toimimaan. Merkityksellisen sisältömarkkinoinnin pitää siis synnyttää tunteita ja jättää muistijälkiä, jotta asiakas toimii ja tekee lopulta ostopäätöksen.

Kuulostaako monimutkaiselta ja vaivalloiselta? Asiaa ei helpota tieto, että ihmiset reagoivat yksilöllisesti emotionaalisiin ärsykkeisiin ja tapahtumiin. Se, mikä liikuttaa minua, ei välttämättä hetkauta naapuriani pätkääkään. Ihmismielen lisäksi on tunnettava kohderyhmä ja sen tarpeet. Nämä yhdistämällä menestyy.

Markkinoinnin tarkoitus on helpottaa ostopäätöstä. Pidä seuraavat seikat mielessäsi, kun ryhdyt suunnittelemaan sisältömarkkinointia.

  1. Selvitä, mikä on kohderyhmällesi tärkeää. Selvitä, mitkä ovat heidän tarpeensa.
  2. Päätä, kuinka voisit heitä auttaa.
  3. Älä tyrkytä tuotteitasi, vaan tarjoa apua, ideoita, kokemuksia ja ajatuksia.
  4. tunteita. Saa kohderyhmä tuntemaan. Maistu, tuoksu, näy ja kuulu. Älä kuitenkaan edelleenkään tyrkytä.
  5. Älä kommunikoi pelkällä faktalla ja järjellä. Muista vedota tunteisiin.
  6. Ole olemassa potentiaalisia asiakkaitasi varten.

Visualisoin teille ostopäätökseen johtavan polun sekä ostajan että markkinoijan vinkkelistä. Tutustu siihen hetki.

 

ostoprosessi

 

Ihmisiä ne on päättäjätkin

Myös b2b-asiakkaat ovat ihmisiä. Tiesitkö? Se tuppaa usein unohtumaan. Mielestäni myös b2b-asiakkaiden ostopäätöksiin vaikuttavat samat inhimilliset tekijät kuin b2c-asiakkaisiin. Päätöksen tekee aina ihminen; yksilö, jonka tunteisiin voidaan vedota ja jolle voidaan tarjota kokemuksia. Biologia ja psykologia vaikuttavat päätöksentekoon yhtälailla yritysmaailmassa, vaikka yrityksissä ostopäätöstä pidetään yleisesti ottaen järkiperäisempänä ja harkitumpana.

 

b2b tunteet ostopäätös

(Infograafi: Kapost 2014)

 


Onnistuinko tarjoamaan sinulle jotakin merkittävää? Jos sinusta tuntuu, että tästä voisi olla hyötyä kaverillekin, jaa toki tietoa hänellekin.

 

Blogi

Kirjoittamisen pitää olla hankalaa


 

Tartu sinä moukariin ja tao omaa aikaasi kuin hehkuvaa rautaa. Älä pelkää suuria aiheita, sillä ihminen kasvaa työnsä mukana. Ole rohkea. Sinulla täytyy olla uskallusta myös epäonnistua. – – Ennen kaikkea, älä masennu, älä katkeroidu, älä koskaan vihaa ihmistä.

Näillä sanoilla opasti Mika Waltari aikanaan nuoria kirjailijoita. Waltarin sanat pätevät yhä kirjoittamiseen. Ja mielestäni myös sisältömarkkinointiin ja inbound-markkinointiin, joissa kummassakin tekstisisältöjen rooli on keskeinen.

Internet ja sosiaalinen media ovat aiheuttaneet viime vuosina ilmiön, jota yleisesti kutsutaan sisältötulvaksi. Me kulutamme päivittäin rivikaupalla tekstisisältöjä: mielenkiintoisia, hyödyllisiä, hauskoja, häkellyttäviä ja kuohuttavia, mutta myös huonoa ja hyödytöntä sisältöä. Tekstiä voi verkkoon suoltaa kuka tahansa aiheesta kuin aiheesta, sillä kanavia ja lukijoita riittää. Tähän en tartu tällä kertaa, vaan keskitytään siihen, miten sinä voit kehittyä kirjoittajana.

Olen purkanut Waltarin ohjetta pienempiin osiin, jotta kirjoittamisesta tulisi sinulle helpompaa, eikä tekstiesi tarvitsisi kadota tulvaan. Otin itsekkäästi myös vapauden hieman muokata Waltarin viisaita sanoja 2010-luvun meininkiin sopivammiksi. Pääajatus on kuitenkin edelleen alkuperäisen mukainen.

 

Kuinka tulla yhä paremmaksi kirjoittajaksi?

Uskalla kirjoittaa. Harjoittelematta hyviä kirjoittajia on harvassa. En pysty kertomaan sinulle, millainen hyvä kirjoittaja tarkalleen ottaen on. Toisaalta et tiedolla mitään tekisikään. Jos haluat hyväksi kirjoittajaksi, sinun on uskallettava aloittaa. Sinun on oltava rohkea ja kirjoitettava – yhä uudestaan ja uudestaan erilaisia tekstejä. Helppoa tästä ei saa.

Tekstin tekemistä on kuitenkin mahdollista oppia. Vaikka kirjoitustaito on ikivanha taito, se ei ole aikansa elänyt. Tekstejä tarvitaan yhä ja laadukas sisältö on tällä hetkellä erittäin tärkeää, jos haluaa menestyä. Ole siis rohkea, älä kammoksu tai mieti etukäteen mahdollista pieleen menoa. Voin luvata, että välillä menet metsään ja huutelet kuuroille korville! Kaikki, jotka kirjoittavat, mokaavat, hukkaavat ajatuksen tai tekevät hyödytöntä höttöä. Jos ei uskalla kokeilla, menettää paljon, eikä voi oppiakaan uutta.

 

Älä pelkää mitään. Uskaltamiseen liittyy myös se, että aiheita tai kanavia ei kannata pelätä. Ole oma itsesi ja kerro tutuista asioista, sillä sinä olet oman osaamisesi asiantuntija. Tällä pääset jo alkuun. Moni pelkää sitä, että kerran internetiin laitettu on siellä ikuisesti. Minä ajattelen asian niin, että verkossa on miljoonittain tekstejä – jos menee pieleen, tekstini hukkuu takuuvarmasti joukkoon. Kun saan tekstin erottumaan joukosta, olen onnistunut.

 

Epäonnistu, epäonnistu ja epäonnistu. Hyväksy, että epäonnistumisia tulee. Hyväksy se, että aina viesti ei mene perille niin kuin ajattelit. Ahkera ja periksiantamaton oppii hyväksi kirjoittajaksi. Hyvä kirjoittaja sietää kritiikkiä itseltään ja muilta. Yksi epäonnistuminen opettaa meille enemmän kuin monta onnistumista. Onnistuessa siirrytään eteenpäin, mutta epäonnistuessa syitä vatvotaan kahvipöytiä myöten. Älä kuitenkaan unohdu märehtimään, vaan ota opiksi ja jatka.

 

Kasva harjoittelemalla. Jo alussa siteeraamani viisas mies, Mika Waltari, on myös korostanut lukemisen merkitystä kirjoittamiselle. Allekirjoitan tämän. Jos et lue muiden tekstejä, sinulta jää paljon hyviä oppeja saamatta. Lue lehtiä, blogeja ja kirjoja. Tutki some-päivityksiä ja Google-mainoksia. Ota oppia muilta.

Tutkimalla toisten kirjoittamien tekstien rakennetta, rytmiä, lauseita ja sanavalintoja opit valtavasti. Muista siis lukiessa ajatella lukemaasi ja tekstin merkityksiä, kuten Waltarikin on kehottanut. Kiinnitä lukiessa huomiota, kuinka sanat loihtivat mielikuvia ja miten ne virittävät tunteita.

Harjoittelemalla ja muita tutkimalla sinun on mahdollista oppia, kuinka teksti on enemmän kuin kirjaimia paperilla. Kirjoittamisessa voi harjaantua samalla tavalla kuin missä tahansa muussa asiassa. Laiskalla homma jää puolitiehen kuin liian pienet housut, mutta ahkera kehittyy ja hyötyy taidoistaan. Kirjoittamista pitää harjoitella säännöllisesti, jotta tulet taitavaksi tekstintuottajaksi.

 

Tartu läppäriin ja tao omaa aikaasi. Jatketaan Waltarin opissa. Mestari on todennut, että hyvällä kirjoittajalla on kykyä nähdä, ajatella ja ymmärtää. Käymme päivittäin keskustelua päivän uutisista, ilmiöistä ja tapahtumista. Me myös ajattelemme näitä asioita itseksemme.

Miksi et siirtäisi tätä samaa ajatustyötä ja keskustelua kirjoitukseksi? Yhtä lailla kirjoittaminen auttaa ymmärtämään maailmaa ja merkityksiä. Tekstiin voit sisällyttää ajatustesi lisäksi päämääriäsi, tarjota hyötyä lukijoille ja parhaimmillaan jopa viihdyttää. Kirjoittamalla välität niin tietoa kuin ajatuksia. Kirjoita siis rohkeasti aiheista, joista olet kiinnostunut ja joihin sinulla on kosketuspintaa. Mieti aina kenelle kirjoitat, sillä lukija on keskustelukumppanisi.

 

Ennen kuin ryntäät kirjoittamaan, ota koppi vielä tästä. Toinen tekstien taitaja, Katleena Kortesuo, mainitsee Ei oo totta -blogissaan: ”Teksti – sekä puhuttu että kirjoitettu – on kaiken viestinnän ja brändin välittymisen ydin”. Yrityksesi tekstien on sovittava muuhun brändiin. Tekstisisällöt tarvitsevat saman huomion ja viimeistelyn kuin visuaalinen ilme.

 


Jos kaipaat apuja kirjoittamisessa tai yritystekstien hiomisessa, ota yhteyttä. Lue vinkkini hyvään sähköpostiin ja myyntikirjeeseen.