Blogi

Some x 10: Arviointipalvelut


Tagged: , , , , , ,

Some x 10 -blogisarja pohjautuu Hootsuiten julkaisuun.

 

Asiakaskokemusten ja -palvelun äärellä

Näissä sosiaalisen median yhteisöissä asiakkaat antavat arvioitaan perustuen kokemuksiinsa ja etsivät vertaisarvioita tehdessään tutkimusta ostopäätöksensä tueksi. Arvioita annetaan yrityksistä, brändeistä, tuotteista, palveluista. Arviointipalveluilla on erityisen suuri merkitys ravintola- ja majoitustoiminnassa sekä matkailualalla.

Suomessa suosittuja palveluita ovat esimerkiksi TripAdvisor, Yelp ja Eat.fi. Myös moni verkkosivusto tai -kauppa hyödyntää arvostelumahdollisuutta: Verkkokauppa.com, Booking.com… Katsopa, kuinka esimerkiksi Valio hoitaa asiaskaspalvelua kinkunpaistoon liittyvän reseptin yhteydessä.

Koska arvioinneilla on merkitystä, myös suomalaisten suosima Facebook hyödyntää tähtiin ja kommentteihin perustuvaa arvostelumahdollisuutta palvelussaan. Jo lukuisat yritykset ovat saaneet tähtiä, joita moni potentiaalinen asiakas tutkailee. Facebook on yksi suurimmista arviointipalveluista nykyään.

Yrittäjä, älä aliarvioi arvosteluja

Positiiviset arvioinnit ovat parasta ilmaista markkinointia, mitä yrityksesi voi saada. Olet varmasti itsekin tutkinut muiden arvioita etsiessäsi lounasravintolaa, hostellia ulkomailta tai vaikkapa matkailupalveluita hiihtolomaa varten. Hootsuiten julkaisun mukaan sijaintiin perustuvat arviointipalvelut kasvattavat suosiotaan.

Negatiiviset arvostelut saattavat karkoittaa asiakkaat ennen kuin sinulla on heistä mitään tietoa: tutkimuksen mukaan jopa 94 % kuluttajista karttaa huonot arvostelut saanutta yritystä tai palvelua. On tärkeää, että verkosta löytyy positiivisia palautteita, ja että hoidat negatiivisen palautteen asiallisesti.