Blogi

Ostopolku: Tunne asiakkaasi ja kohdista viestisi oikein


Tagged: , , , , , , ,

asiakas ostopolku

 

Jotta viestisi tavoittaa mahdollisimman oikean yleisön, sinun on tunnettava kohderyhmäsi. Opettele, missä he viettävät aikaansa ja mitä kanavia he käyttävät. Tutustu heidän kiinnostuksen kohteisiin ja pohdi, kuinka voisit auttaa heitä parhaalla mahdollisella tavalla.

Oikeanlaista sisältöä oikeille henkilöille

Pyysin sinua aiemmin luomaan ideaaliasiakkaastasi ostopersoonan. Pidä ostopersoona aina mielessäsi, kun luot sisältöjä. Älä tee sisältöjä itsellesi, vaan nimenomaan potentiaalisille asiakkaille. Myös nykyisistä asiakkaista pitää huolehtia. Sitä käsittelemme tarkemmin myöhemmin blogisarjassa.

Tarjoa sisältö kanavaan sopivassa muodossa: sama julkaisu ei toimi esimerkiksi blogissa ja Instagramissa. Blogissa, oppaissa, uutiskirjeessä ja videoissa voit syventyä aiheeseen; useissa somekanavissa sen sijaan toimii parhaiten ytimekäs ja napakka sisältö.

Muista kuitenkin, että voit hyödyntää samaa sisältöä, teemaa ja ideaa kaikissa kanavissa. Muotoile siinä tapauksessa viestisi kanavan tyyliin sopivaksi.

Pohdi myös millaista sisältöä kohdeyleisösi jakaa eteenpäin. Kun sisältöäsi jaetaan eteenpäin, saat laajemman näkyvyyden ja myös uskottavuutta.

Kerää liidejä!

Liidit ovat sinulle arvokasta pääomaa. Asiakas, joka jättää sinulle yhteystietonsa vastikkeeksi esimerkiksi hyödyllisestä oppaasta, on jo askeleen lähempänä ostopäätöstä. Liidejä voit kerätä esimerkiksi verkkosivuiltasi ladattavilla oppailla tai alennuskoodilla, jonka saa yhteystietoja vastaan.

 

Hyödynnä saamiasi yhteystietoja viisaasti ja tarjoa laadukasta sisältöä.

Miten voit hyödyntää saamiasi yhteystietoja?

Lähetä uutiskirjeitä, kerro kuulumisista sähköpostikirjeellä, muistuta asiakasta uusista tuotteista, kerro tulossa olevista tapahtumista, onnittele syntymäpäivänä – ole läsnä, muista asiakasta, tunne hänen tarpeensa.

 

Seuraavaksi tutustumme harkintavaiheeseen. Pohdi sitä ennen, millä keinoin voisit tarjota apua ostopäätöstä harkitsevalle asiakkaalle. Hyödynnä tässä blogissa käsiteltyjä asioita.

Pysy kärryillä ja tilaa tuoreet blogit sähköpostiisi tästä.

Jäikö edelliset blogit lukematta? Tutustu ostopolku-aiheisiin blogeihin.