Blogi

Ostopolku: Löydy verkosta


Tagged: , , , , ,

ostopolku ostopersoona hakukoneoptimointi

 

Muistat varmasti tämän kuvan. Tässä ja seuraavassa blogissa perehdymme kahteen ensimmäiseen vaiheeseen, jotka nivoutuvat tiukasti yhteen.

Ennen kuin internet ja sosiaalinen media saavuttivat suuren suosionsa, myyjät lähestyivät ostajia. Asiakkaan ostopolku oli hyvin suoraviivainen ja suosituksia kysyttiin suoraan myyjiltä.

Digitalisoituminen on mullistanut myymisen ja ostamisen. Kuluttajan ostopolku ei ole enää yksioikoinen, vaan monivaiheinen prosessi. Nyt ostaja etsii myyjää, ja ollaksesi hänelle olemassa sinun täytyy olla verkossa.

 

60–80 % OSTOPÄÄTÖKSESTÄ TEHDÄÄN VERKOSSA!

Ole olemassa asiakkaallesi

Kun asiakas tunnistaa tarpeen, hän siirtyy verkkoon ja someen etsimään tietoa päätöksensä tueksi.

Sinun tärkein tehtäväsi on tässä vaiheessa:

  • Löytyä verkosta ja sosiaalisesta mediasta – niistä kanavista, joissa asiakkaasi ovat!
  • Tarjota laadukasta sisältöä, joka helpottaa asiakkaan ostopäätöstä.

Pohdi seuraavaksi näitä kysymyksiä:

  • Jos asiakas ei löydä sinua Google-haulla tai vaikkapa Facebookista, mutta hän löytää kilpailijasi, kumman luokse hän päätyy ostoksille?
  • Jos asiakkaasi on päätynyt verkkosivuillesi, mutta ei löydä sieltä tarvitsemaansa helposti ja sujuvasti, mitä uskot tapahtuvan ostopäätökselle?
  • Jos asiakas on verkkosivuillasi, mutta kokee sisällön epäluotettavaksi ja sekavaksi, syntyykö kauppoja?

Laadukas sisältö ohjaa kävijöitä

Google rakastaa laadukasta ja tuoretta sisältöä. Tarjoa siis sitä, niin sijoitut paremmin hakutuloksissa ja verkkosivusi arvo nousee. Hakukoneoptimoituun (SEO = Search Engine Optimization) sisältöön on hyvä kiinnittää huomiota. Älä kuitenkaan tunge tekstejäsi täyteen avainsanoja, koska Google kyllä hoksaa ylioptimoidun sisällön ja se vaikuttaa sijoitukseesi negatiivisesti.

Ole hakukoneiden ja asiakkaiden suosikki

Hakukonenäkyvyys on tänä päivänä erittäin tärkeää. Monikaan meistä ei siirry 1. tulossivulta eteenpäin, vaan tekee päätökset ensimmäisen sivun hakutulosten perusteella.

Optimoi verkkosivusi sisältö:

  • Varmista sivujen sopivuus myös mobiililaitteille (responsiivisuus)
  • Rakenna sivuista käyttäjäystävälliset ja ohjaa asiakasta kulkemaan siellä
  • Tarjoa tuoretta ja kiinnostavaa sisältöä
  • Ohjaa potentiaalisia asiakkaita sivuillesi hakukoneoptimoinnin, maksetun mainonnan (esim. Google, Facebook) sekä sosiaalisen median avulla

Työkaluja optimointiin

Haluan tässä vaiheessa mainita muutamasta hyvästä apuvälineestä. Näistä on sinulle hyötyä, kun rakennat verkkosivuistasi ja sisällöistäsi entistä parempia. Testaa sivustosi kunto näillä ja seuraa ohjeita, kuinka voit tehdä sivuistasi entistä paremmat:

WebsiteGrader.com
Seositecheckup.com

Sinun kannattaa tutustua myös Googlen Hakukoneoptimointi-oppaaseen.

Tärkeimmät tavoitteesi tässä vaiheessa:

  • Asiakas tietää, että yrityksesi on olemassa ja mitä se myy
  • Asiakas muistaa yrityksesi ja sen palvelut/tuotteet myös tulevaisuudessa
    Kasvata kohderyhmäsi tietoisuutta mainostamalla, olemalla läsnä oikeissa kanavissa ja tiedottamalla mediaa sekä huolehtimalla asiakastyytyväisyydestä.

Jatketaan tästä seuraavassa blogissa.

Pysy kärryillä ja tilaa tuoreet blogit sähköpostiisi tästä.