Blogi

Some x 10: Median jakopalvelut


Tagged: , , , , , , , ,

Instagram median jakopalvelu

 

Some x 10 -blogisarja pohjautuu Hootsuiten julkaisuun.

 

Jaa sisältöjä ja luo tarinoita

Median jakopalveluihin tai yhteisöihin lukeutuvat Instagram, Snapchat ja YouTube, jotka ovat etenkin nuorten suosiossa. Suomessa Instagramista tavoittaa muun muassa naiset, YouTube on miesten ykköskanava. Näiden palveluiden suosio kasvaa jatkuvasti. Vaikuttajamarkkinoinnista puhuttaessa näistä kanavista löytyvät ne vaikuttavimmat henkilöt ja profiilit/tilit.

Tubettaminen käy työstä

Palveluita käytetään kuvien, videoiden, live videoiden ja muun median etsimiseen sekä seuraamiseen sovellusten ja/tai verkon kautta. Lisäksi palveluissa tietysti jaetaan omia kuvia ja videoita. Tubettajat ja suosituimmat instagrammaajat ovat tämän päivän tähtiä etenkin nuorten keskuudessa. Tubettaminen on monille työ ja Suomessakin suosituimmat tubettajat tienaavat sillä elantonsa.

Kaikki lähtee kuvasta tai videosta

Hootsuite muistuttaa julkaisussaan, että nämä yhteisöt ovat korvaamattomia, kun halutaan menestyä esimerkiksi bränditietoisuuden rakentamisessa, liidien keruussa ja kohderyhmän sitouttamisessa. Yhteisöt antavat ihmisille ja brändeille paikan löytää ja jakaa sisältöjä verkossa.

Hootsuite mainitsee, että yhteisöpalveluiden ja median jakoon keskittyneiden palveluiden rajat häilyvät nykyään, koska esimerkiksi Facebook ja Twitter ovat lisänneet palveluihinsa live video ym. palveluita.

Ero palveluiden välillä on se, että Instagramissa ja Snapchatissä julkaisun perusta on kuva tai video, joihin julkaisija voi halutessaan lisätä tekstiä, #-tunnisteita, filttereitä ja/tai linkittää muita käyttäjiä. Facebookissa tekstillä on edelleen suurempi ja selkeämpi painoarvo – en ainakaan muista nähneeni kovin montaa Facebook-päivitystä ilman tekstiosuutta.