Blogi

Tutkittua: Naisyrittäjät hyvin aktiivisia somen hyödyntämisessä


Tagged: , , , , , , , , , , ,

Sosiaalinen media yrityksissä

 

Soneran Yrittäjäkysely julkaistiin 30.1.2017 ja sen tulokset kertovat, että jopa kaksi kolmesta naisyrittäjästä hyödyntää sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan. Monet naisvaltaiset alat, kuten kampaamo- ja kauneudenhoitopalveluita tarjoavat yritykset, tuovat työtään ja palveluitaan aktiivisesti esille somessa. Kyselyn mukaan naiset hyödyntävät somea miehiä aktiivisemmin myös inspiroitumiseen ja uusien ideoiden hankintaan.

Valtaosa kyselyyn vastanneista yrittäjistä (yrityksen koko alle 50 henkeä) käyttää somea markkinointiin ja yrityskuvan rakentamiseen. Moni pienyrittäjä on siis hoksannut, että some tarjoaa heille edullisen kanavan mainostamiseen. Bloggasin aiemmin siitä, kuinka some demokratisoi mahdollisuuksia.

Reilu puolet vastaajista käyttää somea uusien asiakasryhmien tavoittamiseen ja lähes puolet myyntiin sekä asiakaspalveluun. Näkisin, että nämä luvut tulevat lähivuosina muuttumaan, koska asiakaspalvelun merkitys somessa ei varmasti vähene.

Kolmannes vastaajista ei käytä somea, koska aika ei riitä

Suurin syy (59%), miksi sosiaalista mediaa ei käytetä yritystoiminnassa, liittyy asiakaskuntaan. Vastaajat kokevat, ettei heidän asiakkaitaan tavoita somessa. Tämä herättää ajatuksia. Suomalaisista yksistään Facebookissa on 53 % ja suomalaiset viettävät somessa 4,5 tuntia viikossa.

Human to human -markkinoinnin puhutaan jo syrjäyttävän perinteiset ajatukset B2C:stä ja B2B:stä. Minä väitän, että ihminen sen ostopäätöksen tekee B2B-maailmassakin ja tämä ihminen viihtyy somessa. Miksi häntä ei siis tavottaisi sieltä?

 

Jos kaipaat apua sosiaalisen median kanssa, ota rohkeasti yhteyttä!

 


 

yrittajakysely_some_graafi_2