Blogi

Kuinka luon hyvät perustukset Facebookiin? 4 rakentavaa vinkkiä


Tagged: , , , , ,

Facebook perusteet

 

Herättelin edellisessä blogissa ajatuksia siitä, mitä mahdollisuuksia Facebook tarjoaa pienyrittäjille. Lupasin jakaa muutamia vinkkejä, kuinka Facebookissa pääsee alkuun. Kaikki nämä vinkit ovat osa jatkuvaa työtä, jota sosiaalisen median vuoksi täytyy tehdä. Nämä eivät siis ole kertaluontoisia tehtäviä.

Sanotaan tärkein heti alkuun. Muista, että mikään ei tapahdu yhdessä yössä. Facebookissa on oltava aktiivinen, toiminnan pitää olla säännöllistä ja johdonmukaista, sisällön pitää olla viihdyttävää ja/tai hyödyllistä. Menestyminen vaatii toistoja, kokeiluja, tilastojen tutkimista, rohkeutta ja kärsivällisyyttä sekä esilläoloa ja osallistumista keskusteluihin.

Kuinka alkuun? Panosta näihin:

  1. Strategia
    • Tavoitteet: Mitä haluat saavuttaa Facebookissa ololla?
    • Ydinviesti: Mikä on keskeisin viestisi, jonka haluat läsnäolollasi viestiä? Millainen on yrityksesi somepersoona ja mitä sillä halutaan viestiä? Entä kuinka mahdollinen työntekijälähettilyys toteutetaan? Ovatko edellä mainitut asiat kaikille selvillä?
    • Resursointi: Mihin aika riittää, kenen vastuulla Facebook on ja paljonko siihen voidaan panostaa rahallisesti? Muista, että epäaktiivinen Facebook ei kannata.
    • Kohdennus: kenelle viestitään ja mitkä ovat ostajapersoonat? Panosta tykkääjien laatuun, älä määrään. Tuhansista seuraajista ei ole hyötyä, jos he eivät koskaan reagoi, jaa tai osta mitään.
    • Somekulttuurin tunteminen: Tutki, mitä kanavia kohderyhmäsi suosii ja kuinka siellä on tapana käyttäytyä ja viestiä. Tutki, mitä kilpailijasi tekevät ja perehdy somen menestystarinoihin.
  2. Kanavan/kanavien valinta: Kaikkialla ei tarvitse olla – hoida mieluummin yksi erinomaisesti kuin monta surkeasti.
    • Muista, että Facebook on keskusteleva ja vuorovaikutteinen media. Siksi se on erinomainen asiakaspalvelukanava.
  3. Persoona ja ideat: Idearikas ja omaperäinen lähestyminen toimii paremmin kuin lattea ja kulunut. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla guru, eikä sinun kannata ryhtyä keksimään pyörää uudelleen. Aitous ja antaminen toimivat aina.
  4. Suunnitelma: Laadi somesuunnitelma. Myös kuukausittainen julkaisukalenteri on hyödyllinen apuväline.
    • Suunnitelma kertoo mitä tehdään, missä tehdään, miten toteutetaan ja mitä tavoitellaan. Siinä esitellään myös kohderyhmä, vastuuhenkilöt ja budjetti.
    • Julkaisukalenteriin merkitään ajankohdat, jolloin julkaistaan. Kalenterissa esitellään myös teemat/aiheet tai jopa tarkat sisällöt kullekin julkaisulle. Hyödynnä toistuvia sesonkeja, juhlapyhiä ym. joiden ympärille on kätevä luoda mielenkiintoista sisältöä.
    • Käytä kuukausittain tai viikoittain tovi aikaasi ja ajasta tulevia Facebook-julkaisuja. Muista kuitenkin reagoida ja olla läsnä.

Seuraavassa blogissa kerron, mikä Facebookissa olijoita kiinnostaa!