Blogi

Facebook on mahdollisuus pienyrittäjälle


Tagged: , , , , , , , ,

 

fashion-person-woman-hand

 

Facebook tai laajemmin sosiaalinen media ei ole vielä kaikille tuttu. Me ”somekuplassa” elävät saatamme ajoittain unohtaa tämän. Kävin hetki sitten pitämässä Facebook-perehdytyksen pienyrittäjille, ketkä eivät vielä hyödynnä somea yritystoiminnassaan. Ajattelin, että tuon illan sisällöstä voisi olla hyötyä muillekin. Julkaisen lähiaikoina muutaman blogin aiheeseen liittyen. Tässä ensimmäinen – ajatuksia herättelemään.

Jos et ole Facessa, sinua ei ole

Yhä useamman mielestä yritystä ja sen palveluita tai tuotteita ei ole olemassa, jos ne eivät löydy somesta. Seurasin aiemmin syksyllä vierestä, kuinka joukko parikymppisiä nuoria oli menossa lounaalle. He etsivät lounaslistaa tovin somesta ja siirtyivät sen jälkeen ravintolan verkkosivuille. Koska päivän listaa ei näistä kanavista löytynyt, he totesivat yhdessä, että siirrytään muualle. Menetetty asiakas. Neljä menetettyä asiakasta, koska lounasravintola ei ollut siellä missä kohderyhmä.

Facebook on tämän päivän kylätalo ja myös paikallismedia. Siellä jaetaan ilot ja surut, viihdytään ja viihdytetään omia verkostoja. Siellä jaetaan kokemuksia sekä kysytään neuvoja, suosituksia ja kokemuksia. Facebookista löydät tapahtumia ja tekemistä niin omalta kylältä kuin viikonloppureissulle vieraaseen kaupunkiin. Jos et ole Facebookissa, jäät näistä tiedoista paitsi. Kaikki tämä sisältö ei päädy printtilehteen.

Somekäyttäytymisellä rakennetaan ja muokataan myös omaa somepersoonaa. Teemme valintoja jaoista/tykkäyksistä/osallistumisista sen perusteella, miltä uskomme näyttävämme tai haluamme näyttää verkostomme silmissä. Kyse on arvoista, tunteista ja yhteisöllisyydestä.

Pienyrittäjä, laita persoonasi Facebookiin

Sosiaalinen media, kuten Facebook, demokratisoi markkinointimahdollisuuksia. Pienillä toimijoilla on aito mahdollisuus kilpailla suurien toimijoiden kanssa. Yrittäjä on myös etulyöntiasemassa: uskon, että yrittäjän intohimolla ja ylpeydellä rakentama yritys vetoaa tunteisiin paremmin kuin kasvoton suuryritys. Yrittäjän oma persoona ja tarina ovat sosiaalisen median valttikortteja. Kaikkien ei tarvitse olla Sampo Kaulasia, mutta Jounin kauppa on erinomainen esimerkki siitä, mitä persoonalla voidaan saada aikaiseksi.

Sosiaalisessa mediassa ihmiset kiinnostavat enemmän kuin yritykset. Ihmisiin ja heidän jakamaansa sisältöön luotetaan. Tämäkin on pienyrittäjälle mahdollisuus. Isoissa yrityksissä toiminta on usein kauempana ihmisistä. Pienyrittäjä on yhtä kuin yritys ja sen toiminta. Kukaan ei tunne yrityksen toimintaa, sen tuotteita ja palveluita ja tarinaa yhtä hyvin yrittäjä itse. Ole siis rohkeasti läsnä omana itsenäsi ja ota kohderyhmäsi mukaan toimintaasi!

Osallistuminen ja vuorovaikutteisuus ovat osa sosiaalista mediaa sekä myös asiakkaan ostopolkua, josta bloggasin aiemmin syksyllä. Facebook on erinomainen asiakaspalvelukanava, jossa aitous ja aktiivisuus ovat tärkeitä. Se toimii hyvin myös tiedottamis- ja markkinointikanavana. Mainostaminen Facebookissa on kuitenkin monille outoa ja se jopa kauhistuttaa. Mihin ne rahat menevät ja paljonko siitä pitää maksaa, mietitään.

Pienyrittäjät ovat tottuneet mainostamaan paikallislehdessä, jos ovat ylipäätään mainostaneet. Lehti ei kuitenkaan välttämättä tavoita kohderyhmää kokonaisuudessaan ja mainostaminen on kalliimpaa kuin somemarkkinointi. Facebook on erittäin kustannustehokas väline toiminnan tunnettuuden kasvattamiseen. Jos haluat kasvattaa toimintaasi, muista, että tunnettuus lisää kysyntää.

Pysy kuulolla, sillä seuraavassa blogissa annan vinkkejä, kuinka pääset alkuun!